E-portfolia wspierają pracę nauczyciela

Coraz więcej osób dostrzega pedagogiczne aspekty metody e-portfolio. Jest to narzędzie, które staje na przeciwko coraz większych potrzeb uczniów, którzy chcą się rozwijać korzystając z różnych form edukacji.


Jakie korzyści daje szkolnictwu owo narzędzie?
  • wspiera uczenie się z refleksją,
  • ułatwia prezentacje osiągnięć różnym grupom docelowym,tzn. innym uczniom, nauczycielom i rodzicom,
  • zachęca do planowania własnego rozwoju,
  • umożliwia gromadzenie własnych wytworów, a tym samym dokumentację własnych postępów w nauce,
  • wpływa na przygotowanie uczniów do rynku pracy,
  • pomaga nauczycielom odkrywać zainteresowania i talenty uczniów,
  • ukazuje postępy jakie poczynili uczniowie,
  • posiada interdyscyplinarny charakter,
  • uczy samodzielnego myślenia i wykorzystywania wiedzy z różnych dziedzin.

Efekty tej metody są widoczne przy aktywnej i wspierającej postawie nauczycieli i dyrekcji szkół.


OPINIE NAUCZYCIELI:
"Do tej pory myślałam, że portfolio wykorzystuje się jedynie w pracy modelek i artystów (śmiech)."

"Pokusiłabym się o zastosowanie tej metody, ale jedynie na dodatkowych zajęciach(na małej liczbie osób), aby wypróbować jej skuteczność."

"Podobałaby mi się taka forma pracy, gdyby moi uczniowie prowadzili e-portfolio w języku francuskim. Mogłabym na bieżąco kontrolować ich postępy. Ale jak znaleźć czas na to dodatkowe zajęcie? I jak zachęcić uczniów do dodatkowej pracy poza szkołą? "

Wnioski: Omawiana metoda nie jest jeszcze rozpowszechniona w szkolnictwie. Nauczyciele nie negują całkowicie jej skuteczności, ale jak na razie podchodzą do niej z dystansem.

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Tak, tak... świadomość metody e-portfolio jest raczej niewielka i o ile już ktoś coś mówi na ten temat, to z reguły ma na myśli elektroniczną kopię fizycznego portfolia.

namo pisze...

mam nadzieję, że dystans do nowych narzędzi - zacznie w polskim szkolnictwie maleć... choć dinozaury pewnie muszą wymrzeć...

Anonimowy pisze...

Trafna uwaga...w naszym środowisku, póki co, metoda ta jest rzadko spotykana,a przecież niesie ze sobą tyle korzyści... sama zapoznałam się z nią dopiero dzięki waszej stronie, którą już poleciłam znajomym.
Marta

Anonimowy pisze...

Gdybyśmy zainteresowali dyrekcję i grono pedagogiczne tą sprawą, może udałoby się osiągnąć jakieś rezultaty... ale jak tu zachęcić nauczycieli do dodatkowego wysiłku?
Katarzyna (Tychy)